9 VR-marketingvoorbeelden om u te inspireren in 2022

Ik zal je niet de les lezen over het belang van het opnemen van virtual reality (VR) in je marketingstrategie.

Wat ik zullen wel een paar leuke weetjes over VR delen en je negen voorbeelden laten zien van deze technologie die wordt gebruikt voor het vermarkten van een product of een merk.

  • De omzet van de VR-markt voor consumenten en bedrijven zal naar verwachting uitkomen: $ 6,71 miljard tegen het einde van 2022 en $ 12,9 miljard in 2024.
  • Augmented reality, virtual reality en mixed reality-marktomvang wereldwijd zal naar verwachting voorbij schieten meer dan 220 miljard dollartussen 2021 en 2028.
  • Tegen het einde van 2022 wordt geschat dat de verkoop van virtual reality-hardware en -software meer dan $ 6,4 miljard dollar in omzet.
  • Tegen het einde van 2020 wordt voorspeld dat het aantal verkochte VR-headsets zal bereiken 82 miljoen – a 1.507% toename uit 2017 voorspelde totalen.

VR wordt steeds populairder en het is het overwegen waard om het komend jaar aan je marketingkanalen toe te voegen.→ Nu downloaden: gratis marketingplansjabloon

Wat is VR?

VR, een afkorting van virtual reality, is software die gebruikers onderdompelt in een driedimensionale, virtuele interactieve omgeving — meestal via een headset met speciale lenzen — om een ​​levensechte ervaring te simuleren. Veel VR-ervaringen vinden plaats in 360 graden.

Terwijl films bijvoorbeeld het publiek de film laten ervaren alsof ze een personage in de scene zijn, gebruiken bedrijven VR om hun producten te demonstreren en te promoten bij potentiële klanten. In feite hebben veel industrieën een gebruik van VR gevonden om mensen naar plaatsen te vervoeren waar ze anders naartoe zouden moeten reizen of zich gewoon voorstellen.

Voordat we ingaan op enkele voorbeelden van bedrijven die VR voor marketing hebben gebruikt, is het de moeite waard om op te merken dat virtual reality een paar belangrijke verschillen heeft met een andere term die je misschien eerder hebt gehoord in dezelfde sfeer: augmented reality. De onderstaande video laat de belangrijkste verschillen zien.

Op zoek naar inspiratie voor je eigen VR-marketingcampagne? Zoek niet verder. Hieronder staan ​​negen van onze favoriete VR-marketingcampagnes en hoe ze de marketingstrategie van het bedrijf dienden.

1. Gucci-stad

High-end modehuis Gucci onlangs gelanceerd Gucci-stad, een virtuele wereld binnen de Roblox-metaverse. Spelers kunnen de stad verkennen, meer te weten komen over de geschiedenis van het huis en contact maken met andere mensen in het spel.

De interactieve elementen van Gucci Town zijn de minigames, de doorzoekbare kunsttentoonstellingen en de Gucci-winkel waar mensen kleding kunnen kopen voor hun Roblox-avatars. Wanneer gebruikers de kleding dragen die ze hebben gekocht, kunnen ze gesprekken op gang brengen met anderen die nieuwsgierig zijn naar de unieke items en als gevolg daarvan geïnspireerd raken om de stad te bezoeken en te ontdekken wat de stad te bieden heeft.

2. Sephora Try-on Kiosk

Schoonheidswinkel Sephora heeft kiosken waar bezoekers make-upproducten virtueel op hun gezicht kunnen testen om er zeker van te zijn dat ze tevreden zijn met hoe het eruit ziet voordat ze een aankoop doen. Deze kiosken zijn een hoogwaardige marketingtool en bieden een unieke hybride ervaring om klanten te helpen het meeste uit hun winkelbezoek te halen.

Hoewel Sephora fysiek testen van zijn producten toestaat, wil niet iedereen dit misschien doen, dus de kiosken zijn een extra optie. Het is ook gunstig voor de klanttevredenheid, omdat mensen van tevoren precies kunnen zien hoe de producten eruitzien om ervoor te zorgen dat ze geld uitgeven aan een product dat het beste bij hen en hun behoeften past.

3. Wendy’s en VMLY&R: Fortnite fris houden

Wendy’s creëerde een boeiende VR-marketingervaring binnen Fortnite’s virtuele wereld, gebruikmakend van native gameplay gerelateerd aan zijn bedrijf: rundvlees. Fortnite-spelers zouden rundvlees naar diepvriezers in nabijgelegen restaurants vervoeren en munten verdienen als ze succesvol waren.

Om er een meer merkrelevante ervaring van te maken, heeft Wendy’s zijn marketingbureau, VMLY&R, om een ​​avatar te maken die leek op zijn mascotte, Wendy. Het bedrijf streamde vervolgens op Twitch, waar kijkers de nieuwe Wendy’s avatar konden zien inbreken in restaurants en vriezers vernietigen:

Tijdens de stream, vermeldingen van Wendy’s op sociale media stegen met 119%en het werd bekeken voor in totaal 1,52 miljoen minuten door een kwart miljoen kijkers. Kijkers begonnen ook diepvriezers in hun games kapot te slaan, te tweeten over de stream en commentaar te geven in de commentaarthread van de feed.

Net als een commerciële of native advertentie, was het doel van de campagne om het publiek eraan te herinneren dat Wendy’s zich inspant om het meest verse rundvlees aan zijn klanten te serveren. Daarom was het zo relevant dat gebruikers munten ontvingen naarmate ze sneller rundvlees naar de vriezers konden vervoeren .

4. Een stamverleden: Bear River, een natie: wat kan Eeling ons leren?

In samenwerking met Oculus heeft Jessica Cantrell een 360° filmproject waar stamleden hun verhalen deelden en jongeren opnieuw in contact brachten met het verleden van hun gemeenschap.

Het was een vorm van community storytelling die gebruik maakte van een opkomende VR-tool om het verhaal op de markt te brengen en om leden van een historisch gemarginaliseerde gemeenschap te helpen meer over hun cultuur te leren.

5. Lowe’s: Holoroom How-To

Iedereen die de angst heeft doorgemaakt om voor het eerst een koper te zijn, kent de ondoorgrondelijke kracht van papierwerk en financiën om het plezier van het ontwerpen of decoreren van een nieuw huis te ondermijnen.

Daarom heeft Lowe’s besloten om in te grijpen en huiseigenaren – of recreatieve doe-het-zelvers – te helpen met een virtuele vaardigheidstrainingskliniek die HTC Vive-headsets gebruikt om deelnemers door een visuele, leerzame ervaring te leiden over hoe ze hun huis moeten verbeteren.

Nu kunnen klanten beginnen aan hun doe-het-zelf-renovatiedromen zonder te hoeven betalen voor een professional en met de opleiding moeten ze zelf slagen.

6. Boursin: het sensorium

Kaasmerk Boursin creëerde een VR-ervaring om gebruikers mee te nemen op een multi-zintuiglijke reis door een koelkast om licht te werpen op de smaakprofielen, voedselcombinaties en receptideeën van zijn producten.

Het doel? Om de Britse consumenten bewust te maken van de uitgesproken smaak en productselectie van Boursin.

Hoewel de VR-aflevering deel uitmaakte van een live ervaringsgerichte marketingcampagne, kan de rest van ons via deze YouTube-video een voorproefje krijgen van de virtuele ervaring.

7. Adidas: delicatessenwinkel

Adidas werkt samen met Ergens anderseen opkomend tech-marketingbureau, om het bergbeklimmen van twee extreme atleten te volgen, gesponsord door TERREX (een divisie van Adidas).

En wat heb je aan bergbeklimmen voor een publiek als je ze geen 360 graden zicht op de reis kunt geven?

Kijkers konden de klimmers, Ben Rueck en Delaney Miller, volgen, letterlijk rots voor rots en met hen mee klimmen. Je hebt het goed gehoord: met een VR-headset en met twee sensorische afstandsbedieningen in elke hand, konden kijkers de berg Delicatessen beklimmen naast Rueck en Miller.

Volgens Somewhere Else diende deze VR-campagne om “een onvergetelijke manier te vinden om TERREX op de markt te brengen, [Adidas’s] lijn van outdoorkleding en accessoires.” Wat het bedrijf echter ook deed, was kijkers kennis laten maken met een activiteit die ze anders misschien nooit zouden hebben geprobeerd en interesse wekken in de ervaring.

Bekijk hieronder de trailer van de campagne.

8. Toms: virtuele schenkingsreis

Toms, een populair schoenenbedrijf, staat erom bekend dat het elke keer dat een klant een paar koopt een paar schoenen schenkt aan een kind in nood. Deze liefdadigheidsontwikkelaar vond een nieuwe manier om zijn klanten te inspireren om te geven: het dragen van een VR-headset.

Blake Mycoskie, de oprichter en Chief Shoe Giver van Toms, vertelt: Tom’s virtuele schenkingsreis met een van zijn collega’s.

Terwijl ze het verhaal van Toms’ oprichting beschrijven, neemt hun VR-ervaring kijkers mee op een reis door Peru, waar Blake en het schoenenteam een ​​school bezoeken met kinderen die op het punt staan ​​de schoenen te krijgen die ze voor het eerst nodig hebben.

Wat de VR-campagne van Toms zo goed doet, is iets waar organisaties over de hele wereld moeite mee hebben: donateurs precies laten zien waar hun geld naartoe gaat. Zelfs zonder VR-headset geeft de onderstaande video je een intieme ervaring om Toms op je lijst te zetten voor je volgende schoenaankoop.

9. DP World: rondleiding door Caucedo-faciliteiten

DP World is een wereldwijd handelsbedrijf dat bedrijven helpt goederen wereldwijd te vervoeren. Nu het bedrijf nieuwe terminals opent, hebben ze echter een manier nodig om hun klanten te laten zien wat het eigendom van DP World te bieden heeft.

De Caucedo-faciliteit van DP World in de Dominicaanse Republiek is slechts een van de vele eigendommen van DP World die VR gebruiken om de grote en vaak mysterieuze schepen en landmassa’s te promoten die plotseling in een gemeenschap verschijnen.

Handelslogistiek is niet voor iedereen een opwindende branche, maar dat is precies waarom een ​​360-graden rondleiding door de terminal van DP World hier zo waardevol is. Laat mensen zien hoe efficiënt, veilig en cruciaal deze eigendommen zijn voor bepaalde bedrijven — zonder dat ze een veiligheidshelm moeten opzetten en door de haven zelf moeten lopen — en je kunt massale steun van de gemeenschap krijgen.

Navigeren door VR in Marketing

Terwijl je dit leest, denk je misschien: “Waarom zou een marketeer voor kleine bedrijven zoals ik leren over dure VR-campagnes?”

Welnu, hoewel VR voor velen misschien te duur is. marketingbudgetten, het wordt steeds overvloediger in de samenleving. Naarmate het groeit, zien we een handvol merken het gebruiken voor productpromotie en virtuele verhalen. En hoewel je misschien geen op VR gebaseerde campagne kunt maken, kun je een aantal geweldige tips verzamelen met betrekking tot marketinginnovatie, contentmarketing of visuele verhalen die je andere ideeën kunnen geven over hoe je beter kunt communiceren met je digitale publiek.

Wilt u zien hoe andere opkomende technologieën uw marketing zullen beïnvloeden? Uitchecken Een praktische benadering van opkomende technologie voor het MKB: AI, Blockchain, Cryptocurrencies, IoT en AR/VR.

Nieuwe call-to-action

Anna Walsh

Next Post

10 praktische manieren om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen

Sat Jul 23 , 2022
Voor elk e-commercebedrijf is het verbeteren van ROI en ROAS een van de vele doelen, en er zijn een aantal manieren om dit te doen. Als u Google Shopping-campagnes uitvoert, kunt u prioriteit geven aan uw campagnestructuur. Als u alleen zoekadvertenties gebruikt, kunt u uitbreiden naar sociale of display-advertenties. En […]