Analyse van concurrenten op sociale media: de complete gids

De mening van de auteur is geheel van hem of haar (met uitzondering van het onwaarschijnlijke geval van hypnose) en komt mogelijk niet altijd overeen met de mening van Moz.

Volgens Enquête van Sprout Social, 85% van de bedrijven vertrouwt op sociale gegevens als primaire bron van zakelijke inzichten. En met bijna 4,6 miljoen mensen op sociale medianetwerken, ze vormen een cruciaal onderdeel van uw groeistrategie.

Het is geen nieuws meer dat er in elke branche een hevige merkconcurrentie is die over het web zwerft. Dus, hoe overtreft u uw merkconcurrenten en laat u uw bedrijf groeien op sociale media? Door te doen analyse van concurrentie op sociale media.

Wanneer u de bewegingen van uw concurrenten leert, vindt u manieren om de sterke punten van uw merk te versterken, uw tekortkomingen te verbeteren en kansen te benutten. In deze gids bespreken we wat concurrentieanalyse op sociale media betekent, de voordelen ervan, de te nemen stappen bij het uitvoeren van deze analyse en een lijst met de tools die je nodig hebt.

Wat is een concurrentieanalyse op sociale media?

Concurrentieanalyse van sociale media is het proces van het evalueren van uw concurrenten op sociale media om kansen te vinden en strategieën voor merkgroei op te bouwen. Door deze analyse uit te voeren, kunt u de sterke en zwakke punten van uw concurrenten identificeren om een ​​werkende sociale marketingstrategie te ontwikkelen. Het onthult ook relevante informatie over uw doelgroep, waarom ze geïnteresseerd zijn in concurrerende merken en hoe deze merken het beter doen in social media marketing.

Waarom is een concurrentieanalyse op sociale media belangrijk?

Concurrentieanalyse van sociale media heeft zijn eigen voordelen buiten de strategie die u gebruikt om uw SEO-concurrenten te onderzoeken. Hiermee kunt u:

1. Begrijp je ideale klanten beter

Door een concurrentieanalyse op sociale media uit te voeren, krijgt u dieper inzicht in wie uw ideale klanten zijn. Als u uw klantpersonages kent, kunt u meer marketingresultaten behalen omdat u begrijpt:

  • Welke sociale mediaplatforms uw ideale klanten gebruiken

  • Hoe ze inhoud consumeren

  • De soorten inhoud waarnaar ze zoeken

  • Voor welke pijnpunten hebben ze oplossingen nodig?

  • Hoe laat ze actief zijn op sociale media

2. Bouw een betere sociale strategie

Wanneer u begrijpt hoe en waarom uw concurrenten beter presteren dan uw merk, kunt u een werkende social media-strategie creëren, of deze verbeteren als u die al heeft.

Een concurrentieanalyse op sociale media daagt u uit om uw best te doen, omdat uw methoden en resultaten worden vergeleken met die van de concurrentie. U kunt ook hiaten identificeren die u kunt gebruiken voor merkgroei en bedreigingen waarmee u te maken krijgt.

3. Creëer relevante inhoud

Het is niet meer dan normaal dat uw ideale klanten de merken kiezen met wiens waarden en inhoud ze overeenkomen. Een concurrentieanalyse op sociale media zorgt ervoor dat u top of mind bent bij uw ideale klanten.

Dit komt omdat u de typen en indelingen van inhoud identificeert die ze willen zien. U kunt ook profiteren van de hiaten in de inhoud die u ontdekt om nieuwe, waardevolle inhoud voor uw publiek te creëren.

4. Betere marketing en positionering

Door een concurrentieanalyse van sociale media uit te voeren, kunt u uw sociale platforms gebruiken voor effectievere marketing. Wanneer u ziet wat werkt voor uw concurrenten, begint u relevante, onderbenutte functies en strategieën voor sociale media te gebruiken.

Meer nog, dit stelt u in staat om een ​​positioneringsstrategie te bedenken om uw merk te onderscheiden van de concurrentie – en een autoriteit in uw branche te worden.

Zes concurrentieanalysetools voor sociale media

Naast je traditionele analysetools, waar we het later over zullen hebben, heb je specifieke socialemediatools nodig om een ​​efficiënte concurrentieanalyse op deze platforms uit te voeren. We hebben hieronder zes opties opgenomen:

1. Niet alleen analyses

Niet alleen analyses, voorheen Ninjalistics genaamd, is een analysetool voor Instagram en TikTok. Met deze competitieve software voor sociale media kun je de groei van concurrentieprofielen, de hashtags die ze gebruiken en hun betrokkenheidspercentages volgen.

Het enige wat u hoeft te doen is de profielen van uw concurrenten in Not Just Analytics in te voeren en deze te analyseren. Bijvoorbeeld, na analyse Isis Brenna’s Instagram profielmarketingstrateeg voor bedrijfscoaches, dit is wat Not Just Analytics laat zien:

2. Sociale vermelding

Sociale vermelding door BrandMentions is een zoekmachine voor het verzamelen van door gebruikers gegenereerde inhoud op sociale media, blogs, nieuws en video’s.

Zodra u een merk van een concurrent invoert, volgt en toont Social Mention alle gesprekken over hen – wie het over hen heeft, wat ze zeggen en op welke platforms:

3. Socialbakkers

Socialbakkers is een beheertool voor sociale media waarmee u eenvoudig al uw socialemediaplatforms op één plek kunt volgen. Het werkt het beste voor bureaus.

Met deze tool kunt u uw inhoudsprestaties meten en vergelijken om de merkgroei te verbeteren. Daarnaast heeft Socialbakers gratis tools voor concurrentieanalyse voor: Instagram en Facebooken u kunt maximaal vijf profielen van concurrenten analyseren.

4. Ontkiem sociaal

Spruit Sociaal is een suite met tools voor het beheer van sociale media voor betere merkmarketing. Het heeft tools voor planning, analyse en concurrentieanalyse voor alle bedrijfsgroottes en -typen.

Met de functie voor concurrentieanalyse van Sprout Social kunt u de groei van het publiek en de publicatieschema’s van uw concurrenten volgen.

5. Socialiteit.io

socialiteit is een full-service tool voor sociaal luisteren, planning en concurrentieanalyse.

Met deze tool voor het analyseren van concurrenten op sociale media kunt u inzicht krijgen in de betaalde advertentiecampagnes van uw concurrenten, prestatiestatistieken op sociale media en de inhoudsstrategie en -geschiedenis.

6. BigSpy

BigSpy is een gratis tool voor het analyseren van de advertenties van uw concurrenten op sociale media. Deze advertentiebibliotheek bevat een database met advertenties op verschillende sociale netwerken.

BigSpy helpt zowel kleine bedrijven als grote ondernemingen campagne-inspiratie van hun concurrenten te vinden om betere marketingcampagnes en sociale-mediastrategieën te creëren.

Hoe een concurrentieanalyse op sociale media uit te voeren?

Het uitvoeren van een concurrentieanalyse op sociale media hoeft geen gedoe te zijn. Of u nu Facebook, TikTok, LinkedIn, Pinterest, Instagram of YouTube gebruikt, hier zijn de vijf stappen om concurrerende bedrijven te analyseren.

1. Bepaal uw merkdoelen en -statistieken

Voordat u de prestaties van concurrenten onderzoekt en vergelijkt, moet u erachter komen wat u wilt. Het is belangrijk om altijd te beginnen met het einde – uw merkdoelen – in gedachten.

Bepaal de antwoorden op vragen als:

  • Wat zijn uw doelen voor marketing op sociale media?

  • Hoe passen deze in uw algemene merkdoelstellingen?

  • Welke key performance indicators (KPI’s) gaat u volgen om succes te meten?

  • Wie zijn de ideale klanten die je wilt bereiken?

2. Identificeer uw merkconcurrenten

Het is onmogelijk om je concurrenten op sociale media te analyseren als je niet weet wie ze zijn of welke sociale platforms ze gebruiken.

Pas op voor zowel directe als indirecte concurrenten, dat wil zeggen bedrijven die vergelijkbare producten of diensten aanbieden en bedrijven die hetzelfde probleem als u oplossen. Maak vervolgens een lijst van uw top vijf concurrenten.

U kunt uw concurrenten achterhalen door:

Moz’s gratis SEO competitieve onderzoekstool gebruiken

Voer uw sitedomein in en klik op Domein analyseren. U krijgt een lijst met uw belangrijkste concurrenten en zoekwoorden waarop u zich kunt richten. Je kunt naar hun websites gaan, hun sociale handvatten vinden en zien wat ze doen.

Google zoeken gebruiken

Door de resultatenpagina van de zoekmachine (SERP) te gebruiken, kunt u concurrenten vinden die voor uw zoekwoorden op sociale media rangschikken, hoewel dit een taakproces kan zijn.

Voer uw doelzoekwoord in en let op de websites, en vooral sociale-mediaprofielen, die tijdens uw zoekopdracht verschijnen.

Als u bijvoorbeeld het trefwoord ‘copywriter starten’ invoert, vindt u dit op pagina één:

Uit de bovenstaande schermafbeelding blijkt dat de ranking van de websites waarschijnlijk concurrenten zijn voor dat zoekwoord. U moet echter hun sociale profielen controleren om te zien of ze ook concurrenten op sociale media zijn.

Voor deze zoekopdracht is er een Instagram-profielrangschikking als vijfde resultaat en het enige sociale-mediaprofiel op pagina één. Dus als je een sterke sociale aanwezigheid wilt opbouwen als copywriter voor de lancering, zou je dit profiel analyseren op hun strategieën.

Zoeken op het sociale doelplatform

Als u uw merkzichtbaarheid voor een specifiek product of zoekwoord op een socialmediaplatform wilt vergroten, voert u de term in de zoekbalk van dat platform in en doorloopt u de accounts of hashtags die verschijnen om te zien of er concurrenten zijn die u ‘ wil analyseren.

Screenshot van de zoekbalk van Pinterest

Screenshot van de zoekbalk van Twitter

3. Verzamel en analyseer gegevens

Gegevensanalyse en -verzameling vormen het grootste deel van dit proces. Om het gemakkelijker te maken, kunt u een handige analysetool kiezen uit de hierboven genoemde om de prestaties van uw concurrenten te bestuderen, analyseren en vergelijken.

En hoewel u misschien uw merk-KPI’s heeft, zijn hier de belangrijke sociale-mediastatistieken om bij te houden tijdens concurrentieanalyse:

  1. Accountbereik/vertoningen

  2. Aantal volgers

  3. Betrokkenheidspercentages

  4. Inzichten in advertenties op sociale media

  5. Aandeel van stem

  6. Geschat organisch verkeer naar de pagina

  7. Aantal zoekwoorden de concurrent

Met behulp van een eenvoudige tool genaamd Trefwoorden overalkan het gemakkelijk zijn om metrische gegevens 6 en 7 uit te zoeken.

Installeer de Chrome-extensie voor deze tool. Als u klaar bent, typt u “[the social media platform] + [brand name]’ in Google Zoeken. Beweeg vervolgens uw cursor over de metriek kw(ons):

Als u bijvoorbeeld ‘Instagram.com gucci’ invoert, krijgt u het volgende:

Dit toont aan dat de Instagram-pagina van Gucci scoort voor 312 zoekwoorden en tot 24.600 bezoeken per maand krijgt.

Om uw concurrentieanalyse op sociale media verder te vereenvoudigen, volgen hier enkele van de vragen waarmee u rekening moet houden:

  • Wat is het groeipercentage van het publiek van uw concurrenten?

  • Hoe ziet hun contentstrategie eruit? Op welk inhoudstype richten ze zich: informatief, onderhoudend, ambitieus of promotioneel? Welke contentformaten gebruiken ze? Zijn het video’s, teksten, levens, carrousels, etc.? Wat is hun uitzendschema?

  • Welke posts krijgen de meeste betrokkenheid, zoals vind-ik-leuks, reacties en shares?

  • Wat is hun betrokkenheidspercentage gemiddeld?

  • Welke andere soorten social media marketing gebruiken ze, naast organische promoties? Zijn het gesponsorde berichten, samenwerkingen, betaalde advertenties, verwijzingen of influencer marketing?

  • Hoe ziet hun hashtag-strategie eruit? Welke hashtags gebruiken ze? Hoeveel, en hoe vaak?

Verzamel nu alles wat u tot nu toe hebt geanalyseerd in een spreadsheet. Dit maakt het gemakkelijk om gegevens in één oogopslag te volgen en te evalueren:

Bonus: in plaats van helemaal opnieuw een spreadsheet te maken, kun je dit gebruiken sjabloon voor analyse van concurrenten voor sociale media door Sprout Social.

4. Maak een social media-strategie

Gegevensanalyse is belangrijk bij het evalueren van uw concurrenten op sociale media, maar gegevensinterpretatie is meer noodzakelijk. Alles in uw spreadsheet bestaat alleen uit lijnen, cijfers en grafieken als u niet weet hoe u de verzamelde gegevens voor business intelligence moet gebruiken.

Meagan Williamson, Pinterest-marketingexpert en businesscoach zegt: “Als je concurrenten indrukwekkende statistieken hebben, is het essentieel om te begrijpen wat ze goed doen om een ​​betere socialmediastrategie op te bouwen. Ook kunnen hun zwakke punten (dat wil zeggen, wat ze niet goed doen) kansen zijn voor de groei van uw merk. Bouw een datagestuurde strategie waarmee u kunt kijken naar wat werkt en wat niet, en hoe u deze inzichten kunt benutten om uw bedrijfsdoelen te bereiken.”

Maak met deze spreadsheetinformatie een vierdelige SWOT-analysetabel voor uw strategie.

SWOT-analyse is een goed doordacht overzicht van de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van uw merk om u te helpen weloverwogen zakelijke beslissingen te nemen.

5. Houd de voortgang van uw account in de gaten

Nadat je je concurrentieanalyse op sociale media hebt gedaan, is dat niet het einde. Je moet je profiel en natuurlijk de concurrentie in de gaten houden. Hiermee kunt u:

  • Merkvoortgang volgen

  • Merk nieuwe concurrentie snel op

  • Kijk of je social media strategie werkt

  • Identificeer nieuwe groeimogelijkheden

  • Houd uw marketingplan up-to-date

Het is van cruciaal belang om op de hoogte te blijven van trends in zowel de branche als de sociale media.

Houd vast aan een routine om uw concurrenten op sociale media regelmatig te analyseren – of dat nu maandelijks, driemaandelijks, halfjaarlijks of jaarlijks is. Zorg er ook voor dat u uw onderzoeksspreadsheet voor concurrenten bijwerkt om nieuwe kansen of bedreigingen te identificeren.

Inpakken

Concurrentieanalyse van sociale media is essentieel voor de groei van uw merk, omdat u hiermee een solide sociale aanwezigheid, klantvertrouwen en merkgeloofwaardigheid kunt opbouwen.

Door de bovenstaande stappen onder de knie te krijgen, kunt u deze analyse uitvoeren voor al uw sociale-mediaprofielen. Bepaal uw merkdoelen en zet geanalyseerde, georganiseerde statistieken om in contextrijke inzichten om uw socialemediastrategie te verbeteren.

Anna Walsh

Next Post

Hoe u uw hobbyblog naar een omzet van meer dan $ 300.000 kunt brengen - Zakelijke tips en advies

Wed Jul 27 , 2022
Wat is er nodig om van een hobbyblog een bedrijf van $ 300.000 as well as een jaar te maken? Michelle Schroeder is een succesvolle blogger over persoonlijke financiën en life-style. Michelle begon haar weblog als een pastime die uiteindelijk uitgroeide tot een bedrijf. Ze begon haar weblog ernaast terwijl […]