De nieuwste gegevens over martech- en marketingops-carrières en een ode aan spreadsheets

2022 Martech Carrière- en salarisonderzoek

De helft van de martech- en marketingops-gurus kreeg het afgelopen jaar een promotie.

Om precies te zijn, de helft van de 426 respondenten van onze Martech Vocation Survey voor 2022, die werd uitgevoerd in samenwerking met het team van MarTech.org, meldde dat ze in de afgelopen 12 maanden een promotie hadden ontvangen. Maar toch, dat is indrukwekkend, en spreekt tot de ongelooflijke groei en vraag naar expertise op dit gebied.

In totaal zijn de salarissen achieved 23% gestegen sinds de laatste keer dat we ze in 2019 hebben ondervraagd. Dit zijn goedbetaalde banen:

Salarissen van Martech en Marketing Ops

Tremendous interessant werk, in het centrum van marketinginnovatie, goed betaald en vaak op weg naar snelle promotie en carrièregroei? Het is waarschijnlijk geen verrassing dat pros op dit gebied over het algemeen redelijk tevreden zijn:

Tevredenheid over het werk bij Martech en Marketing Ops

Dat gezegd hebbende, ben ik teleurgesteld te moeten melden dat we in dit onderzoek nog steeds een aanzienlijke loonkloof tussen mannen en vrouwen van ongeveer 30% zagen. En hoewel leiderschapsrollen in deze ruimte een meer evenwichtige verdeling naderen, scheefden ze nog steeds 56% voor mannen en slechts 42% voor vrouwen.

Gezien de ongelooflijke vraag naar martech- en marketingops-talent – maar nog steeds het relatief krappe aanbod van ervaren pros in het veld – zou het voor bedrijven verstandig zijn om deze kloof te dichten. Of, voor meer verlichte bedrijven, is het een kans om geweldige mensen aan te nemen die misschien niet goed worden gewaardeerd in hun huidige functies.

Internet marketing Ops: “Maestros” orkestreren van marketing and advertising

Een paar jaar geleden heb ik vier soorten martech-rollen in organisaties in kaart gebracht, waaronder martech-savvy marketeers (de grootste groep), marketing operations “maestros”, info- en analyse-gurus (“modelers”), en marketingontwikkelaars en ingenieurs ( “makers”):

Martech-rollen en archetypen

In onze Martech Profession Survey 2020 en het onderzoek van dit jaar hebben we respondenten gesegmenteerd volgens dit design. Gezien de aard van ons publiek en dat van MarTech.org, dat voornamelijk de eerste twee categorieën bedient, identificeerden de meeste deelnemers zich als marketeers (52%) en maestro’s (35%).

Ik ben altijd bijzonder geïnteresseerd in de reeks verantwoordelijkheden die deze marketingops-maestro’s rapporteren als onderdeel van hun werk. Dit zijn de antwoorden uit dat phase dit jaar:

Verantwoordelijkheden voor marketingactiviteiten

De top zes: (1) Martech aanbevelen, (2) Martech integreren, (3) Martech exploiteren, (4) workflows en processen ontwerpen, (5) de relaxation van de internet marketing ondersteunen bij het gebruik van Martech, en (6) de algehele marketing and advertising vormgeven stack – zijn jaar op jaar behoorlijk steady geweest. Deze zes vormen empirisch de ‘kern’ van marketingactiviteiten.

Dit jaar liggen de percentages voor veel van deze verantwoordelijkheden echter wat lager. Aangezien het individuen waren die op deze enquête hebben gereageerd, en niet afdelingen, is mijn hypothese dat dit een weerspiegeling is van grotere marketingteams die deze verantwoordelijkheden around meerdere mensen verdelen.

Maar zelfs als marketingops steeds meer middelen krijgt toegewezen, blijkt uit de vraag aan deze marketingops-maestro’s wat de grootste uitdagingen in hun rol zijn, dat ze nog steeds moeite hebben om voldoende tijd, expertise en geld voor de missie te krijgen. Het stond bovenaan de lijst van hun rapportuitdagingen, negen punten verderop gevolgd door de hindernissen van het werken in excess of afdelingsgrenzen heen, zoals fulfilled IT of verkoop:

Uitdagingen voor marketingactiviteiten

Maar het is ook dankbaar werk. Een nog groter share marketingops-maestro’s meldde dat het aantonen van een positieve effects op het bedrijf van martech (61%) en het ondersteunen van andere mensen in marketing die martech moeten gebruiken (60%) twee van de beste aspecten van hun werk waren. Hier is de volledige lijst van wat ze de moeite waard vonden in hun werk:

Marketingactiviteiten die de aspecten van het werk belonen

Dat topantwoord – dat een positieve effects op het bedrijf heeft – zou moeten helpen de mythe te verdrijven dat martech-experts glimmende objectsyndroomzoekers zijn die meer geven om coole technologie dan om winstgevende opbrengsten. In mijn ervaring, en weerspiegeld in deze dataset, hebben martech-professionals veel plezier in het behalen van echte resultaten. (Nog een reden om #MartechDay te vieren: marketingoperaties verdienen minstens één keer for each jaar een groot, collectief ‘dankjewel’.)

Niet verwonderlijk: het verkrijgen van voldoende middelen was het minst lonende deel van de rol.

Maar het is ook financieel een dankbare position. Advertising and marketing ops maestro’s, met hun gespecialiseerde vaardigheden in het orkestreren van martech-stacks en digitale marketingprocessen, worden doorgaans meer betaald dan marketeers – zelfs martech-savvy marketeers – gemiddeld 27% meer:

Salarissen voor Marketing Ops Maestro die hoger zijn dan die voor marketeers

Spreadsheets: de regerende Martech-application

Nog een bevinding die ik wil benadrukken, zijn de applications en platforms die advertising and marketing ops maestros rapporteren satisfied meer dan 10 uur for each week:

Martech-apps die worden gebruikt door Marketing Ops

Ja, spreadsheets zijn de meest gebruikte app. Weet je, de software program die populair werd in de jaren ’80, toen Duran Duran nog een ding was?

Natuurlijk komt dit vrijwel zeker niet als een verrassing voor u, beste lezer, die waarschijnlijk een groot deel van uw dag in Excel, Google Spreadsheets of een van zijn subsequent-gen concurrenten zoals Airtable of Smartsheet doorbrengt. Toch is het nog steeds wild om na te denken around hoe centraal deze technologie staat in de huidige activiteiten van de meeste marketingafdelingen.

Heel wat gegevens en processen zijn belichaamd in deze bijna onbeperkte grootboeken.

En dat is, denk ik, de sleutel tot hun lange levensduur. Spreadsheets waren het oorspronkelijke “geen code”-products waarmee zakelijke gebruikers alle soorten (kleine) gegevens die ze wilden definiëren en beheren, en dat vervolgens als een coördinerend apparaat konden gebruiken voor bijna elk proces dat ze wilden uitvoeren.

Toegegeven, spreadsheets zijn meestal nog steeds vrij handmatig – net als alle processen die u eromheen wilt wikkelen. Ze hebben vaak geen goed bestuur, en ze zijn berucht omdat ze verouderd raken of verdwalen in iemands persoonlijke digitale junkbox. Maar ondanks al die nadelen, blijft de vrijheid om te maken wat je wilt, zoals je het wilt, wanneer je het wilt, ongelooflijk aantrekkelijk.

De nieuwe generatie cloud-spreadsheets, zoals Airtable en Smartsheet, boeken vooruitgang bij het oplossen van veel van deze nadelen, terwijl ze ook de mogelijkheden die mensen hebben om hun “spreadsheets” meer als “applications” te maken, een strengthen geven.

Terwijl De grote ontvlechting van Excel in meer gespecialiseerde apps snel doorgaat, is mijn gok dat het meer open up-ended, no-code platforms zullen zijn die de echte opvolger zullen worden. En advertising and marketing ops maestro’s zullen enkele van zijn grootste kampioenen zijn.

Spreadsheet ontbundelen

Download hier een gratis exemplaar van het volledige Martech Salaris- en Loopbaanonderzoek 2022.

Ontvang onze artikelen immediate in uw inbox!

Abonneer u op mijn nieuwsbrief om te leren hoe u betere marketingtechnieken in uw bedrijf kunt toepassen.

Anna Walsh

Next Post

Veranderingen in het digitale privacylandschap die u moet kennen

Wed Jun 29 , 2022
Door Lisa Hey, Director of Business Operations bij Heinz Internet marketing Het is geen geheim dat het digitale privacylandschap aan het veranderen is. Het verandert en evolueert nu al enkele jaren over de hele wereld, en als je als marketeer niet oplet, zul je merken dat je een moeilijke weg […]
Veranderingen in het digitale privacylandschap die u moet kennen