Onderzoek naar standaardinstellingen en algemene voorwaarden die worden aangeboden aan minderjarigen door socialemediagiganten TikTok, WhatsApp en Instagram in 14 verschillende landen – waaronder de VS, Brazilië, Indonesië en het VK – heeft uitgewezen dat de drie platforms niet hetzelfde niveau van privateness en veiligheid bieden bescherming voor kinderen op alle markten waar ze actief zijn.
Het beschermingsniveau dat minderjarigen ontvangen op een dienst kan afhangen van waar ter wereld ze toevallig wonen, volgens het nieuwe rapport – getiteld: Wereldwijde platforms, gedeeltelijke beveiligingen — die “aanzienlijke” variatie vond in de ervaringen van kinderen in verschillende landen op “schijnbaar identieke platforms”.
Het onderzoek is uitgevoerd door Eerlijk speleen non-profitorganisatie die pleit voor een einde aan advertising and marketing gericht op kinderen.
TikTok bleek in dit opzicht bijzonder problematisch te zijn. En, naast de publicatie van het Fairplay-rapport, is het bedrijf uitgekozen in een gezamenlijke short, ondertekend door bijna 40 belangengroepen voor kinderveiligheid en digitale rechten, waarin het wordt opgeroepen om een ”Safety By Design” en “Kid’s Rights by Structure” -aanpak aan te bieden wereldwijd – in plaats van alleen de hoogste normen te bieden in regio’s zoals Europa, waar regelgevers vroegtijdig actie hebben ondernomen om kinderen on line te beschermen.
Onder verwijzing naar informatie in het Fairplay-rapport, de 39 belangenbehartigingsorganisaties voor kinderbescherming en digitale rechten uit 11 landen, waaronder de Britse 5Legal rights Basis, het Tech Transparency Project, de Africa Digital Legal rights Hub in Ghana en de Ingesting Conditions Coalition for Study, Policy & Motion, om noem er een paar – hebben de quick aan TikTok CEO, Shou Zi Chew, mede ondertekend, waarin hij er bij hem op aandringt om de belangrijkste ontwerpdiscriminaties aan te pakken die in het rapport worden benadrukt.
Deze omvatten discrepanties in waar TikTok een “leeftijdgeschikte” ontwerpervaring biedt aan minderjarigen, zoals standaardinstellingen voor privé (zoals in het VK en bepaalde EU-markten) – terwijl elders werd vastgesteld dat 17-jarige gebruikers in gebreke bleven naar openbare rekeningen.
Het rapport identificeerde ook veel (niet-Europese) markten waar TikTok zijn servicevoorwaarden niet in de eerste taal van jongeren aanbiedt. Het is ook kritisch over een gebrek aan transparantie rond minimumleeftijdsvereisten – het vinden van TikTok geeft gebruikers soms tegenstrijdige informatie, waardoor het voor minderjarigen lastig is om te weten of de company geschikt is voor hen om te gebruiken.
“Veel van de jonge TikTok-gebruikers zijn niet Europees De grootste markten van TikTok bevinden zich in de Verenigde Staten, Indonesië en Brazilië. Alle kinderen en jongeren verdienen een ervaring die bij hun leeftijd past, niet alleen die van binnen Europa’, stellen de auteurs van het rapport.
De methodologie voor Fairplay’s onderzoek omvatte centrale onderzoekers, gevestigd in Londen en Sydney, die het privacybeleid en de algemene voorwaarden van platforms analyseerden, fulfilled ondersteuning van een wereldwijd netwerk van lokale onderzoeksorganisaties – waaronder het opzetten van experimentele accounts om variaties in de aangeboden standaardinstellingen te onderzoeken tot 17-jarigen in verschillende markten.
De onderzoekers suggereren dat hun bevindingen de beweringen van sociale-mediagiganten in twijfel trekken om kinderen te beschermen – omdat ze aantoonbaar niet overal dezelfde veiligheids- en privacynormen bieden aan minderjarigen.
In plaats daarvan lijken sociale-mediaplatforms gebruik te maken van hiaten in de wereldwijde lappendeken van wettelijke bescherming voor minderjarigen om prioriteit te geven aan commerciële doelen, zoals het stimuleren van betrokkenheid, ten koste van de veiligheid en privateness van kinderen.
Achieved name kinderen in het zuiden van de wereld en bepaalde andere regio’s werden blootgesteld aan meer manipulatieve ontwerpen dan kinderen in Europa – waar al wettelijke kaders zijn vastgesteld om hun on the net-ervaring te beschermen, zoals de Britse Age Ideal Layout Code (van kracht sinds september 2020) of de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van de Europese Unie, die in mei 2018 van toepassing wordt – waardoor gegevensverwerkers added voorzichtig moeten zijn om bescherming in te bouwen waar diensten informatie van minderjarigen verwerken, met het risico van hoge boetes voor niet-naleving.
Gevraagd om de onderzoeksconclusies in een regel samen te vatten, vertelde een woordvoerster van Fairplay aan TechCrunch: “In termen van een samenvatting van één regel is het dat regelgeving werkt en technologiebedrijven handelen niet zonder.Ze suggereerde ook dat het juist is om te concluderen dat een gebrek aan regelgeving gebruikers kwetsbaarder maakt voor “de grillen van het bedrijfsmodel van het platform”.
In het rapport doen de auteurs een direct beroep op wetgevers om instellingen en beleid te implementeren die “de meeste bescherming bieden voor het welzijn en de privacy van jongeren”.
De bevindingen van het rapport zullen waarschijnlijk bijdragen aan de oproep aan wetgevers buiten Europa om hun inspanningen op te voeren om wetgeving aan te nemen om kinderen in het digitale tijdperk te beschermen – en het risico te vermijden dat platforms hun meest discriminerende en roofzuchtige gedrag concentreren op minderjarigen die op markten leven waar geen wettelijke controles op ‘dataficatie’ door commerciële standaard.
In de afgelopen maanden hebben wetgevers in Californië geprobeerd om een Bij de leeftijd passende ontwerpcode in Britse stijl. Terwijl eerder dit jaar een aantal Amerikaanse senatoren een Youngsters On the internet Security Act hebben voorgesteld, omdat het probleem van de onlineveiligheid van kinderen meer aandacht heeft gekregen, hoewel het een grote uitdaging blijft om de privacywetgeving op federaal niveau in de VS doorway te voeren.
In een ondersteunende verklaring merkte Rys Farthing, auteur van het rapport en onderzoeker bij Fairplay, op: “Het is verontrustend om te bedenken dat deze bedrijven kiezen en kiezen welke jonge mensen de beste veiligheid en privacybescherming bieden. Het is redelijk om te verwachten dat als een bedrijf eenmaal experienced bedacht hoe ze hun producten een beetje beter voor kinderen konden maken, ze dit universeel zouden uitrollen voor alle jonge mensen. Maar nogmaals, sociale-mediabedrijven laten ons in de steek en blijven onnodige risico’s in hun platforms inbouwen. Wetgevers moeten ingrijpen en regelgeving aannemen die digitale dienstverleners dwingt om hun producten te ontwerpen op een manier die voor jongeren werkt.”
“Veel rechtsgebieden around de hele wereld onderzoeken dit soort regelgeving”, merkte ze ook op in opmerkingen bij de publicatie van het rapport. “In Californië kan de Age Suitable Structure Code die voor de staatsvergadering ligt, ervoor zorgen dat sommige van deze risico’s voor jongeren worden geëlimineerd. Anders kun je verwachten dat socialemediabedrijven hen tweederangs privacy en veiligheid bieden.”
Op de vraag waarom Meta, dat Instagram en WhatsApp bezit, niet ook een kritische quick van de belangengroepen krijgt, zei de woordvoerster van Fairplay dat de onderzoekers TikTok “verreweg het slechtst presterende system” vonden. grootste urgentie” om hun pleidooi daarop te richten. (Hoewel het rapport zelf ook problemen bespreekt fulfilled de twee platforms die eigendom zijn van Meta.)
“TikTok heeft meer dan een miljard actieve gebruikers en verschillende wereldwijde schattingen suggereren dat tussen een derde en een kwart minderjarig is. De veiligheids- en privacybeslissingen die uw bedrijf neemt, kunnen wereldwijd 250 miljoen jongeren treffen, en deze beslissingen moeten ervoor zorgen dat de belangen van kinderen en jongeren worden gerealiseerd, en in gelijke mate worden gerealiseerd”, schrijven de belangengroepen in de brief.
“We dringen er bij u op aan om een Safety By Structure en Kid’s Rights by Style and design-aanpak aan te nemen en onmiddellijk een risicobeoordeling van uw producten wereldwijd uit te voeren om privacy- en veiligheidsrisico’s op uw platform te identificeren en te verhelpen. Waar een lokale praktijk of beleid wordt gevonden om de veiligheid of privacy van kinderen te maximaliseren, moet TikTok dit wereldwijd toepassen. Alle jongere gebruikers van TikTok verdienen de sterkste bescherming en de grootste privateness, niet alleen kinderen uit Europese rechtsgebieden waar regelgevers vroegtijdig actie hebben ondernomen.”
Hoewel Europese wetgevers misschien een beetje zelfvoldaan zijn in het licht van de relatief hogere standaard van bescherming die Fairplay-onderzoekers hebben gevonden die worden aangeboden aan kinderen in de regio, is het sleutelwoord daar relatief: zelfs in Europa – een regio die wordt beschouwd als de feitelijke wereldleider in normen voor gegevensbescherming – TikTok heeft de afgelopen jaren te maken gehad fulfilled een reeks klachten over de veiligheid en privacy van kinderen inclusief class motion-achtige rechtszaken en regelgevend onderzoek naar hoe het omgaat achieved gegevens van kinderen.
Kritiek op de veiligheid van kinderen op TikTok in de regio blijft bestaan – vooral in verband fulfilled de uitgebreide profilering en concentrating on van gebruikers – en veel van de bovengenoemde juridische acties en onderzoeken blijven aan de gang en onopgelost, ook al borrelen er nieuwe zorgen op.
Alleen deze 7 days luidde het Italiaanse gegevensbeschermingsbureau bijvoorbeeld aan de alarmbel above een geplande wijziging van het privacybeleid van TikTok, waarvan het suggereerde dat het niet in overeenstemming was met de bestaande EU-privacywetten – fulfilled een formele waarschuwing. Het drong er bij het system op aan niet door te gaan fulfilled een overstap die naar eigen zeggen verontrustende gevolgen kan hebben voor minderjarigen op de dienst die mogelijk ongeschikte ‘gepersonaliseerde’ advertenties te zien krijgen.
In 2021 kwam de Italiaanse autoriteit ook tussenbeide na bezorgdheid about de veiligheid van kinderen die volgens haar verband hielden met een TikTok-uitdaging – het bedrijf opdragen gebruikers te blokkeren waarvan het de leeftijd niet kon verifiëren. TikTok verwijderde vervolgens meer dan een fifty percent miljoen accounts in het land waarvan het zei dat het niet kon bevestigen dat ze niet minstens 13 jaar oud waren.
More Stories
Job Performance and Satisfaction
Understanding Basic EKG Technician Career Requirements
Embark On Your Career Path Through Top Job Applications