De huidige staat van de Amerikaanse banenmarkt is een voortdurend pijnpunt voor ondernemers en personeelsmanagers in het hele land. Bedrijven hebben te maken met ontberingen omdat ze om meerdere redenen moeite hebben om lege en zelfs nieuwe posities in te vullen.
Enkele van deze redenen zijn onder meer 4,5 miljoen werknemers die tussen november 2020 en maart 2022 vrijwillig ontslag hebben genomen,1 bijdragen aan de duizelingwekkende 11,4 miljoen vacatures in de VS.2 Het hoge percentage werknemers dat van bedrijfstak verandert, maakt de markt nog ingewikkelder.
Hoewel deze redenen het nationale personeelstekort helpen verklaren, moeten bedrijven nog leren hoe ze zich kunnen aanpassen. De arbeidsmarkt is niet meer wat het was, en in plaats van ontmoedigd te raken, is het tijd om nieuwsgierig te worden naar hoe je er het beste mee kunt omgaan.
Uw bedrijf heeft waarschijnlijk vacatures geplaatst op vacaturesites en LinkedIn. We raden u echter aan om uw inspanningen daar niet te stoppen. Voer wervingsstrategieën voor sociale media in – de meest slimme manier om uw bedrijfscultuur te laten zien via sociale media en te netwerken met potentiële sollicitanten. Uw aanwezigheid op sociale media is een kans voor werkzoekenden om ‘etalages’ te bekijken, te zien welke functies beschikbaar zijn en te bepalen of ze zichzelf als een goede match beschouwen.
Onderzoek wijst uit dat 86% van de werkzoekenden sociale media gebruikt bij het zoeken naar een baan, en dat 92% van de werkgevers sociale media en online professionele netwerken gebruikt om talent aan te nemen.3 Deze cijfers ondersteunen overweldigend dat werving via sociale media een noodzakelijk hulpmiddel is in de huidige markt.
Dit zijn de beste manieren om wervingsstrategieën voor sociale media te implementeren om het beste talent voor uw bedrijf te vinden en vast te leggen.
Uw sociale wervingsstrategie verfijnen
Verstevig uw werkgeversmerk
Voordat u momentum kunt krijgen, moet u ervoor zorgen dat uw werkgeversmerk solide is. Uw employer branding-platform bestaat uit krachtige tools die u helpen uw bedrijf onder de aandacht te brengen van huidige en toekomstige werknemers. Gebruik deze checklist om te bepalen waar uw bedrijf staat op elk van de belangrijkste componenten van een effectief platform. Denk na over welke gebieden de sterke punten van uw team zijn en welke mogelijkheden voor verbetering bieden.
- Employer branding: missie, verhaal, waarden, redenen om lid te worden van het team
- Aanwezigheid op sociale media: profielen, team- en cultuurinhoud, bedrijfsupdates
- Wervingsstrategie: speciale carrière-webpagina, duidelijke functiebeschrijvingen, wervingskanalen
- Onboarding-ervaring: duidelijke verwachtingen, adequate opleiding, regelmatige check-ins
- Werknemers tevredenheid: competitieve salarissen, secundaire arbeidsvoorwaarden, carrièrepaden, teambuildinginitiatieven
- Belangenbehartiging van medewerkers: verwijzingsprogramma’s, tevredenheidsonderzoeken, getuigenissen van werknemerswebsites
Als u grip heeft op al deze elementen, werkt uw bedrijf er hard aan om als werkgever voortdurend te evolueren en uw groei aan anderen te laten zien. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. Neem de tijd om na te denken over hoe u uw bedrijf runt en welk imago u wilt overbrengen op werknemers en werkzoekenden.
Gebruik deze officiële Employer Branding Checklist om uw rekruteringsgereedheid goed te beoordelen.
Ga verder dan LinkedIn
LinkedIn is berucht omdat het werkt; het is echter niet de laatste grens van rekrutering. Nadat u een vacature op LinkedIn hebt gemaakt, neemt u de link en deelt u deze op Facebook, Instagram en andere platforms. Als je het budget hebt, zou dit een uitstekende gelegenheid zijn om advertenties op LinkedIn en Facebook te laten circuleren.
Een budgetvriendelijk alternatief zou zijn om contact op te nemen met relevante hogescholen en universiteiten, met het verzoek uw link op te nemen in hun vacatures en nieuwsbrieven. U kunt een uitnodiging krijgen om lid te worden en een werkgeversprofiel aan te maken op de netwerksite van de universiteit. Veel universiteiten gebruiken bijvoorbeeld Handdruk. Binnen deze trechters kunt u potentiële sollicitanten aanmoedigen om te solliciteren en contact te leggen via social media.
Een bijkomend voordeel van deze weg is het netwerken met studenten en alumni werkzoekenden. Scholen met productieve loopbaancentra hebben vaak alumna die hun middelen gebruiken om het zoeken naar een baan te vergemakkelijken, dus er zullen professionals van verschillende vaardigheidsniveaus in deze netwerken zijn. Als iemand in je team alumna is, is dit een kans om te overwegen om banenbeurzen, infosessies en webinars bij te wonen. Tijdens dit proces kun je relaties aangaan met professoren en loopbaanadviseurs, die talent jouw kant op kunnen sturen.
Betrokkenheid van medewerkers aanmoedigen
Een sterke medewerkersbetrokkenheid spreekt voor een gezonde bedrijfscultuur. Werknemers die interactie hebben met uw sociale platforms, trekken meer gewicht dan u zou verwachten. Studies ondersteunen dat potentiële sollicitanten huidige werknemers als de meest betrouwbare bron beschouwen als het gaat om informatie over een bedrijf. Gerangschikt naar informatie van voormalige sollicitanten en voormalige werknemers. Sollicitanten willen eerst van medewerkers horen voordat ze van leidinggevenden en de c-suite willen horen. Dit heeft betrekking op de herkenbaarheid en het algehele vertrouwen dat ze de meest objectieve beoordeling krijgen die mogelijk is.4
Dit zegt veel, en toekomstige werknemers willen weten waar ze aan beginnen voordat ze te ver in het sollicitatieproces komen of andere kansen laten liggen. Sociale media kunnen effectief worden gebruikt als een brochure die de beste aspecten van uw cultuur en medewerkersbetrokkenheid laat zien. Post uw waarden, missie en hoe uw team en organisatie deze actief toepassen in hun dagelijkse werk.
Ondersteun de belangenbehartiging van werknemers en maak het voor werknemers leuk om de accounts van uw bedrijf te volgen en ermee te communiceren. Dit kan een geweldige manier zijn om de betrokkenheid te vergroten, kameraadschap op te bouwen en volgers te genereren. Plaats inhoud die de menselijke kant van uw bedrijf aanspreekt. Voeg leuke aspecten toe van de dagelijkse activiteiten van uw team, bedrijfsmijlpalen, teambuildingevenementen en vieringen.
Uw socialemediaruimte is een kans om uw organisatie een schouderklopje te geven en het leiderschap, de groei en de prestaties van uw team te vieren. Applaudisseren en vieren van promoties en dienstjaren. Hierdoor voelen medewerkers zich gewaardeerd en laat je zien dat je een organisatie bent met een groeimindset.
Oefen consistentie
Post regelmatig, en wacht niet te lang tussen posts door. Regelmatig posten of een sociale agenda is een geweldige manier om uw feed up-to-date te houden. Het is essentieel om het ontwerp en de berichtgeving op alle platforms uniform te houden om consistent te blijven.
Een ander aspect van consistentie is het snel reageren op betrokkenheid, zoals vind-ik-leuks, opmerkingen, DM’s en tags. Houd meldingen ingeschakeld, zodat u potentiële sollicitanten zo snel mogelijk kunt beantwoorden en hun vragen kunt beantwoorden. Dit is vooral van belang op het gebied van recruitment. In het ideale geval wil je eerder vroeger dan later van het sociale af en in een interviewproces komen.
Meetwaarden gebruiken
Gebruik tools om verkeer, conversies van sollicitanten en betrokkenheid bij te houden. Profiteer van de gegevens en pas uw aanpak indien nodig aan. Best practices en plaatsingstijden op verschillende sociale-mediaplatforms op basis van uw doelgroep kunnen variëren. Flexibel en proactief zijn is echter altijd een goed begin.
Geef een link op
Geef uw potentiële sollicitanten een formulier om hun contactgegevens in te vullen, een cv bij te voegen en beschikbaarheid voor een informatief gesprek aan te bieden. Bewaar dit in je bio zodat mensen er gemakkelijk toegang toe hebben.
Laat uw waarde zien
Waarom zouden mensen bij jouw bedrijf willen werken? Wat onderscheidt u van vergelijkbare organisaties van uw omvang? Maak gebruik van uw employer brand-strategie om inhoud te delen over uw unieke voordelen en hoe u uw werknemers flexibiliteit en manieren biedt om hun kwaliteit van leven te verbeteren. Raadpleeg deze als u onderscheidingen heeft voor prestaties op de werkplek of hoge beoordelingen op apps voor beoordeling van werknemers. Behandel deze als bonusreferenties!
Begin vandaag nog met het aantrekken van talent
Sociale media zijn niet meer weg te denken, dus we raden ten zeerste aan om de wervingsmogelijkheden ervan te omarmen. Deze gids biedt u het juiste kader voor het succesvol integreren van sociale media in uw wervingspraktijken. Wij zijn van mening dat het lanceren van uw wervingsstrategie voor sociale media de pijnpunten bij het aannemen van personeel zal oplossen en het beste talent zal aantrekken dat bij uw bedrijf past. Een employer brand-strategie en ondersteuning bij het werven van sociale media nodig? Begin vandaag.
bronnen:
- https://www.uschamber.com/workforce/understanding-americas-labor-shortage
- https://www.bls.gov/news.release/jolts.nr0.htm
- https://www.careerarc.com/social-media-recruiting/
- https://www.careerarc.com/blog/future-of-recruiting-study-infographic/
More Stories
How Do You Set Consulting Fees?
What Is an Internet Security Consultant?
Disaster Recovery – He Who Screams Loudest Doesn’t Recover First